Lägg till UTM-taggar för konverteringsmätning för anlitade micro influencers
En av Socialmatch:s hörnpelare är att förse dig som marknadsförare med funktioner för mätning av konvertering, dvs. hur dina investeringar i sociala medier konverterar dina besökare till kunder eller vad det nu är som är målsättningen med din verksamhet.
Att det skall finnas oberoende mätvärden på räckvidd/unika besökare för en Influencer har ser vi som en självklarhet. Men det räcker inte med detta, följare och besökare på en Influencers site/sida/blogg uppvisar stor variation i hur engagerade dessa är och i slutändan vad detta ger för ROI för din investering.
Hur fungerar då mätning av konvertering i Socialmatch? Jo, när du skapar ett Nytt uppdrag specificerar du vilken sida som du vill leda in trafiken till, och för att ta ett steg till skapar du en UTM-tag så får du direkt mätning i Google Analytics. På denna Google-sida hittar du information om hur du skapar dessa mät-taggar. Vi rekommenderar att du skapar och använder en kort-URL för den resulterande långa URL:en.
Den UTM-taggade URL:en i Nytt uppdrag gör att du kan se hur den valda Influencern-gruppen på Socialmatch konverterar i förhållande till andra trafikkällor, men det finns mer att göra. När du fått in tillräckligt med svar på din förfrågan och börjar välja ut Influencers för ditt uppdrag har du möjlighet att lägga upp individuella UTM-taggar. På så vis kan du senare se vilken Influencer/kanal som har bäst konvertering och samlar på dig kunskap om vilka Influencers som bäst passar ditt varumärke, dina produkter/tjänster eller site.