För att du skall få så bra utfall som möjligt på sökningen efter micro-influencers för ditt case behöver du lägga ner lite omsorg på en bra uppdragsspecifikation. Vi föreslår att du börjar med att göra själva briefen (beskrivningstexten) för Förfrågan. Ett tips är att skapa texten i din favorit-ordbehandlare och kopiera in den när du är nöjd med resultatet.

I inledningen av beskrivningstexten bör du skriva en kort men välformulerad bakgrund om ditt företag/din webbplats. Därefter beskriver du ditt uppdrag och vad du vill åstadkomma med uppdraget och det sponsrade inlägget. Hämta gärna inspiration från denna artikel.

De flesta av skribenterna på Socialmatch låter sina kanaler på Instagram, Facebook och blogg samverka för att maximera räckvidd till deras målgrupp.  Om du önskar att ditt uppdrag skall köras i någon eller några specifika kanaler specificerar du detta annars förutsätts paketlösningen.

Om du avser att skicka ut provprodukter till anlitade influencers placerar du lämpligen en not om detta i nästa steg. Det blir också en signal till kundsupport på Socialmatch som hjälper till med adresserna för utskicket.

Bildhantering i inlägget är nästa viktiga del i beskrivningen. Har du skickat ut prover är det ju bäst att överlåta bildtagningen till influencern och att få bilder i dennes egen miljö. För uppdrag utan prover beskriver du vilka bilder influencern kan använda och pekar ut var dessa finns på er site.

Sist men inte minst kan det vara på plats med en liten not om hur du ser på reklammärkning och att det rör sig om ett samarbete via sponsrat inlägg.

Nedan finner du ett exempel på en Beskrivning:
---
Example.com har ett brett sortiment av inredningsprodukter för dig som gillar exklusiv och väldesignad heminredning. Example har haft butiksverksamhet sedan 1991 och vi startade vår nätbutik 2007.

Vi planerar nu en höstkampanj för våra väldesignade och exklusiva belysningsarmaturer. Vi vill att du skriver ett sponsrat inlägg om vår huvudprodukt i segmentet. Det får gärna handla om hur du har tänkt kring belysningsdesign och hur vår produkt skulle passa in nu när vi går mot mörkare tider.

Vi önskar att du publicerar/delar inlägget på följande kanaler: Instagram, Facebook  och din blogg.

Vi har tyvärr inte möjlighet att låna ut eller skicka något produktprov.

Du får gärna använda bild/bilder som finns på vår webbplats. Egna bilder av hög kvalitet är naturligtvis ett plus att få med i inlägget.

Det är viktigt för oss att följa marknadsföringslagen så du bör avisera att det rör sig om ett samarbete i inlägget.
---

Dags att fylla i uppgifterna i Ny förfrågan

När du formulerat den viktiga Beskrivningen är det dags att skapa en förfrågan. Det gör du i funktionen Ny förfrågan. Du börjar med rubriksättningen. Rubriken är extra viktig eftersom den både skall skapa uppmärksamhet för ditt uppdrag och attrahera rätt Influencers. Rubriken bör var tydlig, kort och intresseväckande. Här följer ett exempel.

Rubrik: Tipsa om våra nya exklusiva och väldesignade armaturer på example.com

Nästa uppgift att specificera i Förfrågan är den trafikskapande URL:en till din produkt eller site som skall placeras i det sponsrade inlägget. Du kan välja en enkel direkt webbadress men vill du ha mätbarhet på dina insatser och tex. jämföra dessa med andra trafikskapande åtgärder eller kampanjer skapar du en UTM-tag för mätning av konvertering i Google Analytics. Läs gärna vår bloggpost om att skapa UTM-länkar på Socialmatch. Den beskriver lite mer detaljerat hur du gör. Exempel med kort-URL.

URL att länka till: https://goo.gl/buxgs

Dags för deadlines och hur stor träffmängd du vill ha.
Svarstid: är den tid som du ger de tillfrågade skribenterna att respondera på din förfrågan. Vi rekommenderar en svarstid på två dagar.
Uppdragsstid/skrivtid: är den tid inom vilken du vill att skribenterna skall ha skrivit inlägget. Vi brukar rekommendera minst sju dagar så att inlägget kan planeras in i Influencerns eget publiceringsschema.
Max ansökningar: sätter du till det antal Influencers som du vill välja ifrån. Vi rekommenderar att sätta detta till 20 om du tex planerar att erbjuda uppdrag till 3-10 influencers.

Slutligen lägger du in Beskrivningen som du startade med. Uppdragsbeskrivningen är klar. Dags att korrekturläsa och skicka din förfrågan.

Lycka till med uppdraget!

 

WordPress Theme built by Shufflehound. © 2018-2020 Socialmatch Int. AB - All rights reserved - Privacy policy.